HOV logo BANNER

لزوم همبستگی با انقلاب بوليوا

الآن غلاما وايسادن

تا مشعلا رو وردارن

بزنن به جون شب

ظلمتو داغونش کنن...

الآن غلاما وايسادن

تا مشعلا رو وردارن

بزنن به جون شب

ظلمتو داغونش کنن...

.

به نظر مي رسد که حداقل کاري که در اين زمان از دست ما بر مي آيد گرد آمدن در يک کمپين براي همبستگي با انقلاب بوليوار است. لزوم تشکيل اين کمپين را در چند بند زير خلاصه مي کنيم:

۱- انسان پيروز خواهد شد:

تحصيل کردگان در دامان بورژوازي ساليان درازي است –بويژه پس از فروپاشي اتحاد شوروي- که بر تخيلي بودن و قابل اجرا نبودن آرمان سوسياليسم پافشاري ميکنند. بسياري از آنان پايان تاريخ را اعلام داشته اند و برخي ديگر که سوسياليسم را يک يوتوپياي دست نيافتني معرفي ميکنند –و هنوز دغدغه عدالت دارند- در بهترين حالت در جهت اصلاح سرمايه داري و به تعبير لنين در جهت «تزئين بردگي» برآمده اند. انقلاب ونزوئلا سرچشمه اميدي است که با درس گيري از تجارب گذشته به زحمتکشان جهان نويد پيروزي مي دهد. امروز همه چشمها در سرتاسر کرده خاکي به ونزوئلا و سرنوشت آن دوخته شده، پيروزي انقلاب بوليوار مي تواند انگيزه لازم را براي کارگران سراسر جهان در راه نفي سرمايه داري و استقرار سوسياليسم ايجاد نمايد.

۲- مطرح ساختن دوباره مفهوم انقلاب:

جهاني که تحت کنترل سرمايه انحصاري است، و فراتر از آن کشوري که تحت سلطه بلامنازع کارتلهاي نفتي است، چگونه مي تواند «اصلاح» شود؟ اگر بپذيريم که ساخت قدرت را شکل مالکيت مي سازد، تصور اينکه بدون تغيير در ساخت قدرت بتوان حاکميت را به مردم منتقل کرد، کودکانه است. از سوي ديگر استراتژي حرکت اصلاح طلبانه، در بهترين حالت، تغيير در رفار حقيقي حاکمان در عين پذيرش مناسبات ساختاري موجود است. به عبارت ديگر حرکت اصلاح طلبانه به نفي ريشه هاي استبداد نمي پردازد. حرکت انقلابي مستقيماً به ساخت قدرت مي تازد. اکثريتي که در بازيهاي رفرميستي به حاشيه رانده مي شوند، در فرايد انقلاب به عنوان کنشگران اصلي وارد ميدان شده و به نفي سيستم مي پردازند.

۳- انقلاب دموکراتيک:

انقلاب به معني نفي نظام موجود –سرمايه داري- است و لزومي ندارد که با تاکتيکهاي خشونت آميز و مسلحانه انجام شود. چه بسيار حرکتهاي مسلحانه اي که به سرنگوني رژيمهاي خودکامه منجر شده اما هرگز نمي توان نام انقلاب بر آن گذاشت! در قرن بيست و يکم و بويژه در کشورهايي که اکثريت جمعيت آنها را کارگران شهري تشکيل مي دهند، ديگر نمي توان از تاکتيکهايي چون «محاصره شهرها از طريق دهات» و... سخن گفت. آگاهي، گسترش ارتباطات، فرهنگا شهروندي و بسياري مسائل امروز شکل انقلاب را دگرگون ساخته است. الگوي ونزوئلا مبين آن است که انقلاب به شيوه مسالمت آميز و دموکراتيک امکان پذير است. راهکارهايي دموکرتيک چون انتخابات، تظاهرا مسالمت آميز و مقاومت مدني تاکتيکهايي است که در ونزوئلا در خدمت اهداف انقلابي بزرگي نظير ملي کردن صنايع، قطع کردن دست غارتگران جهاني از منابع، تامين اجتماعي (آموزش، بهداشت و تغذيه رايگان)، حل ريشه اي فقر و در يک کلام فرا رفتن از سرمايه داري در جهت استقرار نظام سوسياليستي قرار گرفته است. نخستين گامهاي انقلاب ونزوئلا ايفاي وظايف دموکراتيک به تعويق افتاده ملي بود که با اصلاح قانون اساسي متجلي شد. اما انقلاب هرگز در اين مرحله متوقف نشد و به مراحل بعدي کام نهاد. هوگو چاوز در نشست اختتاميه فوروم اجتماعي جهان گفت: «بايد از سرمايه داري فرا رفت». مدل دموکراتيک انقلاب ونزوئلا خشم امپرياليسم را برانگيخته است.

۴- الگوي اقتصاد اجتماعي:

انقاب ونزوئلا به دنبال لگوي دولت رفاه (Welfare State) نيست. دولت رفاه آخرين راه حل سرمايه داري است که در مواجهه با بحرانهاي علاج ناپذير بدان متوسل مي شود. در سال 2004 دولت ونزوئلا چهار ميليارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت را صرف آموزش، بهداشت، تهيه مسکن، تغذيه و توسعه اجتماعي فقيرترين مردم کرد –اقدامي که نئوليبرالها آن را دور ريختن سرمايه قلمداد مي کنند- اما انقلاب به اين اقدامات بسنده نکرد. انقلاب خصوصي سازي را به عنوان يک طرح نئوليبرالي و امپرياليستي هدف حمله قرار داد. الگويي که انقلاب در پيش گرفته، سوسياليسم انسانگراست که انسان –و نه ماشين و دولت- را در راس همه چيز قرار مي دهد. مدلي که از آغاز، کنترل و هدايت صنايع، جامعه و دولت را در دست طبقه کارگر قرار مي دهد. ملي کردن کارخانه ونپال نمونه برجسته آن است. اين کارخانه تحت کنترل کارگران ملي اعلام شد و هدايت آن به صورت کنترل کارگري انجام مي شود.

۵- افشاي اتحاد اوليگارشي محلي و امپرياليسم عليه طبقه کارگر:

آن هنگام که اتحاد سرمايه داري، رسانه هاي وابسته به آن و امپرياليسم عليه طبقه کارگر و انقلاب شدت مي گيرد، لزوم همبستگي و اتحاد زحمتکشان در سراسر جهان بيش از هر زمان ديگر آشکار مي گردد. گرچه امروز به علت بحراني که ايالات متحده در عراق با آن مواجه است، و نيز شکست اپوزيسيون ونزوئلا و بي اعتبار شدن آن، امکان مداخله مستقيم امپرياليسم محدوداست. اما امپرياليسم به دنبال فرصتي است تا با تجهيز افکار عمومي مستقيماً وارد عمل شده و به انقلابيون «درس عبرت» دهد تا مبادا ونزوئلا به الگويي براي ملل تحت ستم مبدل شود. بايد افکار عمومي جهانيان را عليه مداخله امپرياليسم در ونزوئلا بسيج کنيم.

۶- به سوي سوسياليسم جهاني، انتشار انقلاب:

تنها نقطه اتکاي انقلاب بوليوار، کارگران آمريکاي لاتين و سراسر جهان هستند. اگر انقلاب بتواند به بردگي ميليونها انسان تحت نظام سرمايه پايان دهد، به سرعت به ساير نقاط جهان سرايت خواهد کرد. تنها درآن صورت است که امپرياليسم توان مقابله با آن را نخواهد داشت. تحقير شدگان در هر نقطه از دنيا به پا مي خيزند و شعله هاي مبارزه در درون مرزهاي امپرياليسم نيز زبانه خواهد کشيد. بيش از 200 سال است که بورژوازي آمريکاي لاتين به آرمانهاي انقلابي سيمون بوليوار خيانت کرده است. آن آرمانها زماني به واقعيت بدل خواهند شد که کارگران ونزوئلا و ساير کشورهاي آمريکاي لاتين قدرت را در دست گيرند. کارگران ونزوئلايي دريافته اند که تنها راه پيروزي انقلاب، انتشار آن است. جهتگيري انترناسيوناليستي انقلاب و طرد بيراهه ناسيوناليسم مستلزم همبستگي کارگران سراسر جهان با انقلاب بوليوار است.

يه روز هم تو شهر ما –آخ نمی دونيد پريا-

در برجا وا می شن

برده دارا رسوا می شن

غلوما آزاد می شن

قالی می شن حصيرا

آزاد می شن اسيرا...

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

کمپين ايرانی همبستگی با انقلاب بوليوار

Iranian Campaign for Solidarity with the Bolivarian Revolution

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

http://newleft.persianblog.com

+98-916-6175851

Join / affiliate to the campaign!

Make a donation!

Hands Off Venezuela's financial resources are limited so we rely on our supporters around the world.  Please make a donation of any size towards building the campaign

Facebook