
 1

Presentation to the Ontario Press Council 
 
 

 
 
 
 
 
 
 

 Complaint regarding four erroneous, incomplete, 
unbalanced, and demeaning articles about Venezuela, 

published by the Toronto Star in May 2006 
 
 
 
 
 

 
 

 
By  

María Páez Victor, PhD   
Antonio García Danglades, M.A. (in absentia) 

 
 
 
 
 
 
 

Toronto, 19 October 2006 



 2

 

Thank you for giving me the opportunity to meet with you today and to 

present our case.  My co-complainant, Antonio García Danglades, is out of 

the country and could not be here today.  He sends his regrets to the Ontario 

Press Council. 

 

As a Canadian and a resident of Toronto for over 30 years, I am concerned 

that the newspaper with the largest circulation in Canada has published four 

articles on Venezuela that fail to meet the standards of fair, professional, and 

ethical journalism that we expect in our province and country.  

 

Our complaint centres on four articles written by Tim Harper and published 

by the Toronto Star in May 2006.  The topic, Venezuela, happens to be a 

subject Antonio García Danglades and I know about because of our 

Venezuelan background and academic qualifications.   

 

 I do not intend to repeat in detail what we have already covered in our 

letters since I understand that the members of the Council have read the 

articles in question and the correspondence about them and are well 

acquainted with our complaints.  I will concentrate on our main concerns, 

which are,   

• The issue of erroneous reporting on poverty 

• The issue of erroneous and incomplete reporting on crime 

• The issue of biased and unbalanced reporting  

• The issue of the demeaning and discriminatory assertions 

 



 3

In my remarks today, I will emphasize the reliance by the reporter on 

unbalanced and unrepresentative sources, selective use of statistics, and 

biased reporting with the result that the reader is given a very inaccurate 

view of developments in Venezuela under President Hugo Chávez. 

 

The Toronto Star’s National and Foreign Editor, Mr. David Walmsley 

claims in his response to our complaint that “ Mr. Harper interviewed many 

people, read widely ” to prepare these articles.  We dispute this assertion.  

We can show that, on the contrary, the reporter did not interview 

representatives of the government of Venezuela, he relied overwhelmingly 

on opposition sources, and he did not make use of readily available 

information from reliable international and Venezuelan sources on the very 

topics he was covering.  He did interview Venezuelan citizens, some 

opposed and some supportive of the government, but having interviewed 

prominent members of the opposition parties he did not interview 

counterparts in the various parties that support the government. 

 

(1) First of all there is the issue of erroneous reporting on poverty 

 
The May 8 article states that poverty  “has risen more than 50% during 

Chavez’ reign”.  No source is quoted so the reader does not know how Mr. 

Harper obtained this figure.  However, in Mr. Walmsley’s response to our 

complaint, in a private letter, the editor reveals that the sources were two 

people well known to be vehemently opposed to President Chávez.  He then 

states that the reporter “was warned not to trust year to year poverty 

comparisons from the Venezuelan National Statistics Institute because of a 

change in methodology that made apples to apples comparisons invalid.”  



 4

However, the “methodology” used by these opposition members to arrive at 

their figure was not questioned. 

 

We find it demeaning to Venezuela and frankly discriminatory that the 

reporter would disparage a highly professional institution, the National 

Statistical Institute of Venezuela (INE), and counterpart to Statistics Canada.  

The staff of the Venezuelan National Institute of Statistics consists of mostly 

mathematicians and statisticians whose professional standing and statistical 

reports are accepted by nations around the world.  The Institute has formal 

agreements and projects with the following international organizations: 

• The Community of Andean Nations (CAN) 

• The Spanish Agency for International Cooperation 

• The Japanese Agency for Cooperation 

• The UN Population Program (UNFPA) 

• UN Development Program (PNUD) 

• UNICEF 

• The Inter-American Development Bank 

• The World Bank 

The Institute’s statistical reports are accepted by these prominent 

international agencies, but apparently, not by the Toronto Star.  The 

National Institute of Statistics figures show that poverty was reduced 

from 50.4% in the second semester of 1998 to 39.7% in the same period 

in 2006.  That is a 10% reduction in 7 years. 1  The rate is lower today 

because of the higher growth rate of the economy in 2006. Not only has the 

number of poor gone down, also the number of people who were “extremely 



 5

poor” has been sharply reduced (in 2005 it dropped to 10% from 18% the 

previous year)2 which means they are out of the malnourishment level. 

 

It is pertinent to quote here the representative of the World Bank in 

Venezuela, Mr. David Varela who has stated:” We have examined the 

policies of the (Venezuelan) government and believe they are producing 

results.  There are very successful social programs that have shown their 

impact on the quality of life of the people… and are making a fundamental 

change in the quality of life of the communities.  Along with the Venezuelan 

National Institute of Statistics we are working to develop a system to 

evaluate the impact of those social programs.”3 

 

We are surprised that the reporter would not at least try to find out from the 

Institute itself about its poverty statistics.  Had he done so he would have 

found that poverty is calculated by the Venezuelan National Institute of 

Statistics using the same metrics since 1967.  It uses the method called the 

Poverty Line, which is recommended by the UN for tracking progress 

towards the Millennium Goals.  It consists of comparing income to basic 

needs expenses and food needs expenses.  People are then categorized as 

“extremely poor”, “poor “ and “not poor”.  This method has not changed. 

New metrics are being developed to take into account not just cash income 

but also the non-cash benefits and services of the many new social programs 

such as the food services and free health services which have a major impact 

on their standard of living.  But the measurement of poverty remains the 

same and there is no evidence that the Venezuelan National Institute of 

Statistics has changed it.4 

 



 6

The reporter would have also learned that poverty increased in 2002-2003 

due to the military coup and the opposition’s economic sabotage that 

crippled the economy.5  Since then, the Venezuelan economy has grown 

sharply and the greatest growth has been in the non-oil section of the 

economy.6 

 

Even if the reporter did not wish to consult Venezuelan official statistics, 

why did he not get information on poverty in Venezuela from reputable 

international organizations such as, 

• UN Human Development Program: The reports have shown a 

decrease in poverty from 1997 to 2003.  The most recent report (2005) 

does not account for all the progress that has taken place in 2004/05/06 in 

health, education, labour, employment, economic growth, and control of 

inflation.  The UNDP Human Development Index for Venezuela has 

improved from 1999-2005 from 0.765 to 0772.7 

• The Economic Commission for Latin America and the 

Caribbean: ”Venezuela has made major strides in combating poverty; 

its social policy is contributing to a substantial reduction in poverty.”8 

• World Bank: “Venezuela has made substantial advances in the fight 

against poverty…”9 

• Centre of Economic and Policy Research in Washington 

DC:” There is no ambiguity as to the decline in poverty in Venezuela 

over the last seven years, even if we look only at cash income”.  10 

Any and all of these organizations would have indicated to the reporter that 

poverty in Venezuela has been significantly reduced in the past years and it 

is this that he should have reported.  

 



 7

The articles do not inform the reader that the Venezuelan government has 

made massive investments in anti-poverty initiatives that has given 54% of 

the population access to free medical services, a literacy campaign that - in 

its first year- taught 1.5 million people to read and write, and a subsidized 

food program that benefits 47% of the population.11  And, most impressive 

of all has been the significant decrease in infant mortality from 21/1000 in 

1998 to 15/1000 in 2005.12   Even if the reporter had misgivings about a 

statistical estimate of poverty, he could have documented these 

unprecedented achievements in social and human development in Venezuela 

that directly and positively affect the living standard of its population.   

 

The May 8 article refers to these programs but only as if these program were 

an after thought, not the centre piece of the Chávez Administration’s 

policies. 

 

It is a fact internationally recognized that President Chávez has fought 

poverty implacably as he campaigned to do.  13 The Toronto Star’s editorial 

on Oct. 14 “Let’s stand up to fight Poverty” urges the Canadian government 

“to put the issue of poverty back on the political agenda as a national 

priority”.  It is frankly puzzling why a newspaper with this social concern 

would not applaud a developing country, which is doing precisely that with 

much more severe challenges. 

 

(2) Secondly, there is the issue of erroneous and incomplete reporting 

on crime  

 



 8

The May 13 article asserts that 100,000 Venezuelans have been murdered 

since President Chávez was elected, and again no source was quoted for this 

figure.  Mr. Walmsley explains in his letter to us that the source was 

opposition candidate Julio Borges and he admits in writing, ” this estimate 

should have been attributed to him”.  Once again, figures invented by the 

opposition purely for political purposes are accepted without question and 

the careful estimates by the country’s professional statisticians are ignored.  

 

We acknowledge that the Toronto Star issued a short retraction on October 

14, in which it identifies who is the source of this outlandish statement.  

However, such an explanation five months after our letter of complaint, 

which pointed out this anomaly, will have little effect in counterbalancing 

the impression made by prominent articles and headlines upon readers.  

 

We indicated to the Ontario Press Council and the Toronto Star in our letter 

how in terms of crime, the articles show a misuse of statistics, confusing a 

point estimate with a trend and make no reference to baseline data.  The 

article states, without any hard evidence, that “Caracas may now be South 

America’s most violent capital, rivaling Colombia’s Bogotá for kidnappings, 

carjacking and murder”.  There was no background information about crime 

that would inform the reader that crime is a serious and widespread social 

problem in all of Latin America, that it is multidimensional, that it is linked 

to conditions of inequality and poverty, that other countries in the region 

face a more serious problem with crime than Venezuela and that, contrary to 

the May 13 article which states that President Chávez “has turned a blind 

eye to increasing corruption in the police force and a mounting death toll in 

his country”, the Venezuelan government is vigorously trying to combat 



 9

crime.14  Had the reporter consulted the following readily available sources 

he might have avoided giving his readers such a misleading impression of 

crime in Venezuela:  

 

• The Hearing Before the Sub Committee on the Western 

Hemisphere of the Committee on International Relations of the 

House of Representatives of the 109th Congress of the USA, April 

20, 2005, heard evidence from USAID, among others, which stated 

that while Latin America is suffering from crime rates that are more 

than twice the world average, the greatest incidence of gang crime is 

in Central America and the countries at greatest risk from crime are 

Mexico, Guatemala, El Salvador, Honduras, followed by Brazil and 

Jamaica, as well as the United States.  The Inter-American Dialogue 

indicated to the US Congress that in terms of homicides per 100,000 

inhabitants, Honduras, Colombia, El Salvador, and Guatemala are 

ahead of Venezuela in terms of this grim category.  

 

• The Centre for Study of Violence at the University of Sao Paulo, 

Brazil, estimated in April 2002 that the costs of violent crime in 

Venezuela is much lower than in Mexico, Brazil, Colombia and El 

Salvador.15 

 

• PROVEA, the respected independent Venezuelan human rights NGO 

reports that homicides have not varied significantly in the last 7 years, 

which is progress considering the population has grown; furthermore, 

that no less than 10 separate police reforms are underway in the 

country and that 1,400 officers were sacked in 2004 for corruption. 16 



 10

 

• The UN Human Rights Commission has revealed that between 

2002/06 in Colombia there have been 8 murders or disappearances 

per day and the responsibility for 74.5% of these cases lies with the 

Colombian state.17  The situation in Venezuela in contrast is totally 

the opposite.  The US State Department’s 2005 Report on Human 

Rights in Venezuela18 states that there were no reports of politically 

motivated disappearances in Venezuela, that the Venezuelan 

government or its agents were not accused of committing any 

politically motivated killings and that no deaths resulted from security 

force interventions. 

 

All of these sources were available to the reporter but he chose not to use 

them, relying instead on unsupported claims from opponents of the 

government. 

 

(3) Thirdly, there is the issue of biased and unbalanced reporting 

 

As with the topic of crime, throughout the four articles we observe a 

simplification of important issues; by this, we mean that sentences are 

included about a complex subject with insufficient information to give the 

reader perspective.  

• For example, in the May 7 article there is reference to one opposition 

marcher who fears  “Chávez’s musings on seizing property and 

distributing it to landless peasants”.  The reporter lets this sentence 

stand alone with no reality check.  There is no mention that the 

constitution guarantees rights to private property,19 despite the fact 



 11

that 75% of arable land is in the hands of 5% of the population,20 that 

this situation is so inefficient that 70% of foodstuff is imported, and 

that in the past 4 years 120 rural leaders have been killed by 

paramilitary assassins hired by landlords who control the vast 

haciendas.21  The modest land reform being implemented transfers 

land to qualified farmers only, owners are fully financially 

compensated for any lost land, and only unused, uncultivated land can 

be redistributed. 

 

It is obvious that the reporter did not mention these crucial factors because 

sadly he did not “read widely” and spoke overwhelmingly to those who 

oppose the significant social transformation that is occurring in Venezuela 

today. 

 

I have already noted many examples of biased and inaccurate reporting in 

the articles.  The crucial issue here is that these articles are based on one-

sided sources coming overwhelmingly from those in opposition to President 

Chávez.  The editor claims that the Venezuelan government was not 

available for interviews.  This is very hard to believe apart from the fact that 

the onus is on the newspaper to get the interviews, not on the Venezuelan 

government. 

 

However,  

 

• President Chávez’s Political Advisor for Canada has stated that: “I 

have never seen a Harper interview request come through to our 

office at the President’s Office. Our unit manages these sorts of 



 12

interviews for the president and if they can’t get the President, we 

refer them to other officials if we deem them to be really important.  

Since it is a Canadian publication, it would have come to my desk for 

opinion for sure.  It never did.  But our President is more accessible 

than most other presidents anywhere else in the world.  He loves the 

press.” 22 I think that you would all agree that President Chávez is not 

a shy person and his government is not one that avoids a chance of 

international coverage. 

 

• The Press Attaché at the Venezuelan Embassy in Washington DC 

has stated that they did not receive any request from the Toronto Star 

or Mr. Harper for help in obtaining interviews.23 

 

• The Director of the Venezuelan Information Office in Washington 

DC also has stated that they did not receive any request from Mr. 

Harper or the Toronto Star for help in obtaining interviews.24 

  

• The Ministry of Communication of the Venezuelan Government, 

International Division, informed us that between February 2005 and 

September 2006 (the last 18 months), 70 international journalists 

carried out 104 interviews of Venezuelan government representatives.  

These included journalists from the media in Europe, UK, Latin 

America, China, Japan, USA, and Middle East.  The interviewees 

were ministers, vice-ministers, governors, directors, coordinators, 

government lawyers, ambassadors, members of parliament, directors 

of the social programs, and the president of the Venezuelan National 

Institute of Statistics.25 



 13

 

The Venezuelan government is a very popular government that has the 

support of 60 to 70% of the country!26  Faced with uncompromising 

hostility from the government of the United States27, it is in the 

Venezuelan government’s interest to accommodate foreign journalists so 

that people outside of Venezuela can appreciate all that is being 

accomplished.  By relying so heavily on sources opposed to President 

Chávez, the articles give the impression that President Chávez and his 

government are far less popular and far less effective than a more 

accurate assessment would suggest. 

 

(4) Fourthly, there is the issue of the demeaning and discriminatory 

assertions 

 

• The headline of the May 8 article, “Poor are fed by Chávez’ Vanity” 

implies that   President Chávez uses public services for his own 

aggrandizement.  Mr. Walmsley acknowledged in his letter of 17 July, 

that this headline was “regrettable” because it was a misreading of the 

text.  This headline alone is cause for retractions because it is harmful, 

it is without basis, and it poisons readers mind as they read the article.  

While we appreciate the correction that the Toronto Star made on 

October 14, we doubt that such a terse explanation five months after 

the article was published will have any effect in counterbalancing the 

harm that was done.  However, our complaint was not only about the 

headline as the article itself is riddled with demeaning statements, and 

here are the examples, 

 



 14

• The constitution of the Venezuelan people is the work of an 

elected constitutional assembly, a product of broad consensus, 

intense consultation, and landslide approval in a referendum and is 

perhaps the most progressive constitution in the Hemisphere. 28 It 

is demeaning, i.e. harmful and without basis, to the Venezuelan 

people to refer to it as a “Chávez vanity decision” and to trivialize 

it saying that it has become a “fashion accessory” as if it were a 

Prada bag.  The reporter simply does not understand the profound 

impact this constitution has had on the psyche of ordinary 

Venezuelans, civil society, government, and even the opposition.  

Previously, political chatter had scarcely mentioned human rights; 

now these are being discussed even in the meanest of shantytowns.  

Why would a self-proclaimed progressive newspaper disparage a 

developing country’s newfound pride in democratic principles?  If 

the populations of Saudi Arabia or Pakistan were keenly reading a 

liberal constitution of their own the media would be applauding. 

 

• It is demeaning and culturally insensitive to the Venezuelan people 

to disparage the historical roots that led to the changes in the flag 

and the coat of arms –symbols of the country.  Each star of the flag 

represents a founding state.  A star was added to honour the very 

first state (Guayana) of the new independent country of Venezuela, 

which had been left out of the flag and the change to the coat of 

arms was to make the horse resemble the actual little native horses 

that helped win the War of Independence, not the European 

thoroughbred.  These are means of reviving and asserting the 

country’s culture and history, long disregarded by ruling elites that 



 15

want to be just like the US or Europe and disdain their own 

cultural and historical background.29  Do we call the assertion of 

Quebec culture and history just the vanity of its political leaders?  

And if it is all right for Quebec to celebrate its traditional roots, 

why is it not acceptable for Venezuela? 

 

• The change in the country’s name was meant to honour the life and 

ideals of the Liberator, Simón Bolívar.  If the country had been 

named the “Chavista” Republic of Venezuela then this would have 

been a vanity decision.  Those who are not Latin Americans, or are 

poorly acquainted with its history, tend not to understand just how 

deeply Simón Bolívar is revered in Venezuela, Colombia, Ecuador, 

Bolivia and Peru –countries which he liberated from more than 300 

years of Spanish rule- and these Toronto Star articles did nothing 

to try to convey such understanding to the Canadian public. 

 

• We also call to your attention the use of the phrase “Chávez’s 

reign”.  President Chávez is a legitimately elected democratic 

president, not a monarch, or a dictator.  Again, this phraseology is 

disrespectful, demeaning and fails to inform. 

 

• The reporter’s bias against the Venezuelan president is not subtle.  

He refers to him in the May 8 article,  

o  As “a leader often consumed by hubris” – opinion for 

which the reporter offers no substantial backing.  

 



 16

o As “spending too much money building alliances outside the 

country to further his own personal ambitions”; We do not 

recall the Toronto Star objecting to the prodigious 

squandering, a veritable orgy of corruption of previous 

Venezuelan governments and elites  – who are now the 

opposition- who spent Venezuela’s oil wealth on themselves 

alone, and left such a significant portion of the country’s 

population in poverty and most of its infrastructure derelict.  
30 We do not see the Toronto Star objecting to the USA 

spending money to build alliances around the world, or even 

Canada for that matter.  Why is it wrong for Venezuela?  As 

well, why is building much needed alliances for Venezuela a 

personal ambition, it is not as if the Venezuelan president is 

seeking money or a position outside his country. 

 

o The May 8 article states,  “Even the packaging of 

(government subsidized) foodstuff touts Chávez programs.”  

I have here two examples for you to see: a rice bag and a 

sugar bag from the government food stores.  You will not 

see the name of President Chávez or any of the social 

programs anywhere on the bags, only articles of the 

constitution: these two particular bags have imprinted the 

right to education and the right to the diversity of cultures, 

with an explanation of what each right means.  It is a very 

good public education tool.  The bags are not propaganda for 

government programs or for the person of the president but 

to help the Venezuelan people understand that they have 



 17

constitutional rights and must hold the government 

accountable to uphold them. 

 

The overall impression given in the whole series is a negative view 

of Venezuela’s president who is further described in the other 

articles as “powerful, mercurial, bombastic “(May7), “with a 

bullying, meddling style” (May 7), “who sprinkles oil riches 

around to curry favour “(May 2), issues “whims and threats” (May 

2), is a member of a leftist “troika” (May 2), has “a hint of 

hypocrisy in his rantings” (May 7).  As the Ontario Press Council 

itself asserts: “A newspaper has an inescapable obligation to 

vigorously pursue comment from any person about whom it 

plans to publish derogatory accusations and if possible to print it 

at the same time.  It should check, preferably before publication, 

damaging statement one person attributes to another.”31  We do 

not believe there was a vigorous pursuit to obtain comments from 

President Chávez himself or any of his representatives. 

 

• Mr. Walmsley in his letter to us further demonstrated cultural 

insensitivity.  It is demeaning and racist for the Toronto Star to 

refer to the continent’s only indigenous democratically elected 

president, Mr. Evo Morales, as having the “rhetoric of a one-time 

llama herder.”  What is sadly unbelievable is that Mr. Walmsley 

actually pointed to this phrase in his letter as an example of how 

respectful the newspaper is of Mr. Morales’ indigenous roots.  The 

article of May 7 implies that Mr. Morales owes his election to 

President Chávez; there is no evidence whatsoever that Venezuela 



 18

had any hand in the Bolivian election and this statement only 

tarnishes Mr. Morales’ historic electoral triumph. 

 

Conclusions 

In conclusion, we ask the Ontario Press Council to find that the Toronto Star 

by publishing four erroneous, incomplete, unbalanced, and demeaning 

articles on Venezuela has violated the principles of good journalism upheld 

by the Council.  Although the Toronto Star has issued a belated brief 

correction, as the Ontario Press Council itself upholds: ”A brief item in the 

usual location for corrections may not be adequate in cases where readers 

may be misled by the original error.” 32 

 

Therefore, we request that the Ontario Press Council ask that the newspaper 

redress the misleading impression these articles have left on readers by 

providing a new series that is more balanced, more informative and which 

provides readers with a greater appreciation of what is really happening in 

Venezuela.   

 

Thank you very much for your attention. 

 

 
 

 

 

                                                 
1 National Institute of Statistics of Venezuela, Venezuelan Government News Agency, 9 
September 2006 “Gobierno ha logrado que 4.5 millones de venezolanos estén fuera de la 
pobreza;  Mark Weisbrot, Luis Sandoval, David Rosnick, “Poverty Rates in Venezuela: 



 19

                                                                                                                                                 
Getting the Numbers Right”, Centre for Economic And Policy Research, Washington DC, 
May 2006 ; 
2 “Poverty and Unemployment Down Significantly in Venezuelan in 2005”, 
Venezuelananlysis.com, Oct. 14, 2005 
3 Mr. David Varela, President of the World Bank, interview to Panorama, 2 April 2006; 
www.aporrea.org/dameverbo.php?docid=75548 
4  Mark Weisbrot, Luis Sandoval, David Rosnick, “Poverty Rates in Venezuela: Getting 
the Numbers Right”, Centre for Economic And Policy Research, Washington DC, May 
2006; Oil Wars, “Chavez Fights Poverty, and Succeeds”, Nov. 5, 2005, 
Venezuelanalysis.com; data refers to poverty in families (households)  
5 According to the UN Development Program the unprecedented economic sabotage of 
three months in 2002/03 caused a 5% drop in the Venezuelan GNP.  See: Juan Torres 
Lopez and Alberto Montero Soler, “Hay mas pobres en Venezuela con Hugo Chavez?” 
Rebelión, 6 October 2004, www.rebelion.org  
6 Mark Weisbrot, “A Note on Venezuela’s Economic Performance”, Centre for Economic 
and Policy Research, Washington DC, May 27, 2005; Venezuelananalysis.com.; Mark 
Weisbrot,  “Economic Growth is a Home Run in Venezuela” Knigth-Ridder News 
Service, Nov. 2, 2005 
7 Jonah Gindin, “Venezuela’s Human Development Index: A Lesson in the Malleability of 
Statistics”, 19 July 2004, Venezuelanalysis.com; UN Human Development Report 2005, 
Country Fact Sheet; 
http://hdr.undp.org/statistics/data/country_fact_sheets/cty_fs_VEN.html; M. Weisbrot, L. 
Sandoval, D. Rosnik, op. cit. May 2006, footnote #3. 
8 UN Economic Commission for Latin America and the Caribbean, November 2005 
9 World Bank, May 2006 
10 Mark Weisbrot, Luis Sandoval, David Rosnick, and op. cit. 
11 Mark Weisbrot, Luis Sandoval, David Rosnick, and op. cit. 
12 Venezuelan Health Ministry, August 2006 
http://www.aporrea.org/misiones/n83358.html 
13 Robert Collier, “Venezuela’s Oil Wealth Funds Gusher of Anti-Poverty Projects” San 
Francisco Chronicle, Oct. 4, 2006 
14 Stephen Mather, “Venezuela Sentences 24 Soldiers and Police for 2005 Murders”, 1 
September, 2006, Venezuelanalysis.com; “Venezuela Announces Gun Control Plan to 
Lower Crime”, Venezuelanalysis.com, 3 July 2006; Gabriel García, “Venezuela: Holding 
the Line Against Drug Trafficking”, Council for Hemispheric Affairs, Washington DC, 
13 June 2006 
15 Paulo de Mesquita Neto, Centre for Study of Violence, University of Sao Paulo, Brazil, 
http://laii.unm.edu/conference/mesquita.php, April 2002 
16 PROVEA, www.derechos.org.ve/.  
17 Oral Intervention of the Colombian Commission of Jurists and the World Organization 
Against Torture:  Presentation of the Report of the High Commissioner for Human Rights 
in Colombia. 28 September 2006.  Human Rights Council, 2nd session  
18 US State Department 2005 Human Rights Report; 
http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2005/61745.htm 
19 Constitution of the Bolivarian Republic of Venezuela, Article 115 



 20

                                                                                                                                                 
20 Gregory Wilpert, “Land for People not for Profit in Venezuela”, Venezuelanalysis.com 
23 February 2005 
21 Marino Alvarado, Venezuelan Action Education Program for Human Rights in 
Venezuela, Aporrea, 15 August 2003. http://www.aporrea.org/misiones/n83358.html 
22 Sharmini Peries, Presidential Political Advisor on Canada; e-mail dated 11 October 
2006 
23 Roraima Albornoz, Press Attaché, Venezuelan Embassy in Washington DC; email 
dated  12 Oct 2006 
24 Eric Wingerter, Director, Venezuelan Information Office, Washington DC, email dated 
12 Oct. 2006 
25 See Appendix A: Interviews Arranged for International Journalists, Feb. 2005-
September 2006; Ministry of Communication and Information, Government of 
Venezuela 
26 In the last year’s referendum on his term of office President Chávez garnered 60% of 
the votes; for the presidential election of December 3, the latest poll gives him 30 points 
ahead of his nearest rival (51.5% of votes); the 2005 poll from Chilean polling firm 
Latinobarometro (the leading multi-country public opinion polling firm in Latin America) 
of 18 Latin American countries states that more people in Venezuela consider their 
country “totally democratic” than any other nation in Latin America and Venezuelans 
have the second highest satisfaction level with the way their own democracy functions;  it 
ranks third among countries that believe that things have improved in the last two years. 
27 Ed Vulliamy, “Venezuelan Coup Linked to Bush Team”, The Observer, 21 April 2002; 
Eva Golinger, The Adaptable US Intervention Machine in Venezuela, in “The Venezuelan 
Reader”, (ed) Olivia Burlingame Goumbri, EPICA, Washington DC, 2005; Marjorie 
Cohn, Chavez Victory: Defeat for Bush Policy, Truthout, 20 August 2004 
28 Gregory Wilpert, “Venezuela’s New Constitution”, Venezuelanalyasis.com, 27 August 
2003; Sarah Wagner, “The Legal And Practical Basis of Citizen Power in Venezuela”, 
Venezuelanalysis.com, 2 December 2004; Michael McCaughan, “The Battle of 
Venezuela”, Seven Story Press, 2004, p. 101 
29 Edgardo Lander, “The Racist Colonialism of the Venezuelan Opposition and its 
Intellectuals”, 7 Sept. 2004, Venezuelanalysis.com. 
30 Jonah Gindin, “Subverting Democracy in the Name of Democracy”, 14 august 2004, 
Venezuelanalysis.com; Antonio Guillermo Garcia Danglades, “The Dark Side of the 
Venezuelan Opposition”, 24 Oct. 2004, Venezuelanalysis.com   
31 Ontario Press Council web page: 1.  About the Press Council, Where the Press Council 
Stands, Journalism of Opinion 
32 Ontario Press Council web page: 1.  About the Press Council, Where the Press Council 
Stands, Journalism of Opinion. 
 


