
 1

Members of the Ontario Press Council 
Adjudication Hearing of 12 January 2006 

 
Concerning a complaint regarding four erroneous, 
incomplete, unbalanced, and demeaning articles about 
Venezuela, published by the Toronto Star in May 2006 
 
Complaint presented by:  
Maria Páez Victor, PhD 
Antonio Garcia Danglades, MA, (In absentia) 
 
Response to a letter presented to us by the Toronto Star 
dated 10 January 2007 
 
First of all I want to address an issue of process. 
 
48 hours before this hearing I received a letter, addressed to me, 
by the Star editor Mr Martin Regg Cohn. What was the reason for 
this letter and accompanying documents? There could have been 
several. 

• It could have been an apology from the Star for its four 
erroneous, biased, unbalanced and demeaning articles on 
Venezuela. Clearly it was not. 

• It could have been new evidence that the reporter actually 
tried to interview members of the Venezuelan government. 
Clearly it was not. 

• And, why was this letter addressed to me, not the OPC 
Panel who asked for the telephone and email records in the 
first place, and why was it sent 48 hours before the hearing? 
It can’t have taken 12 weeks to put it together.   

 
All this follows in the same Star tradition. The Star took two 
months to answer our original complaint. It published a minimal 
correction just 4 days before the October 19 meeting, some 5 
months after the complaint. Just when there’s going to be a 
meeting with the OPC, the Star comes out with something. This 
is not respectful of me as a reader or this process.  
 
 
 



 2

Secondly, I would like to address the issue of the content of the 
recent Star letter 
 

 
The letter and documentary evidence confirms the substance of our 
complaints. 
 

1) There was a failure to interview representatives of the 
Venezuelan government; and now we understand why. 
He did not try hard enough. 

 
o Interviews by Mr. Harper were recommended by the 

Venezuelan Communication Ministry, though not 
scheduled 

o Emails and notes were mostly about his visa 
o No calls or emails to Venezuela to set up meetings 
o No calls or emails in Venezuela to set up meetings 
o No evidence that Mr. Harper visited any government 

offices in Venezuela (even though he had a positive 
government recommendation for interviews). 

 
Mr. Harper relied on 2 people at the Venezuelan Embassy in 
Washington to set up all his meetings with government people. 
They followed the formal process and recommended that he be 
granted an interview. There is no evidence provided that he did 
anything while in Venezuela to meet with government officials 
whom Mr. Regg Cohn describes as “people who declined to be 
interviewed” (p.3.) There is not one scrap of evidence provided 
that any Venezuelan official actually said “no” to him’; there is 
no evidence that he asked any government official for a 
meeting when he was in Venezuela. He did not even contact 
any of the many political parties that support the government, 
but he did contact prominent leaders of the opposition parties. 
 

There is nothing in this letter or notes that changes one iota the 
evidence that we presented.  It is a fact that the Star articles were 
written without one single government source. Having interviewed 
prominent members of opposition parties, Mr. Harper, whom the 
Venezuelan government had recommended be given interviews, 
failed to interview not just the President –which may be 



 3

understandable due to his demanding schedule- but ANY member 
of the government, of the National Assembly, of the governing 
councils, governors, the president of the National Statistical 
Institute, or members of the dozen or so parties that support the 
government.  We presented evidence to the Panel that the 
Venezuelan government gave to foreign correspondents over one 
hundred interview in an 18 month period demonstrating that 
government’s openness and accessibility to the international 
press. If they could manage it why couldn’t Mr. Harper? 
 

Furthermore, the Venezuelan Embassy in Washington DC has 
informed me that  

“Mr. Tim Harper’s request to interview the President was not 
rejected either by the Venezuelan Embassy in Washington nor by 
the International Media Directorate of the Ministry of 
Communications and Information in Caracas.  It is important to 
point out that the responses to interview requests depend strictly 
on the presidential agenda, and in every case, when the president 
cannot give the interview, alternate interviewees are 
recommended.”  (Email of 10 January 2007 from Marielba Alvarez 
Assistant to the Press Attaché) 
 

Yesterday I enquired of the Office of the Prime Minister of Canada 
what was the likelihood of a foreign reporter obtaining an interview 
with the Prime Minister, I was given the exact same response: that it 
would depend entirely on the Prime Minister’s schedule.  

 
 

2) The Star editor’s letter persists in defending the Star’s 
factual errors: We have already documented for the Panel 
the numerous instances of unbalanced and inaccurate 
reporting in the articles. The few scattered comments in this 
letter are an inadequate response. Take poverty for 
example. The editor states “’’there is general agreement 
about poverty numbers up to 2003, there has not been 
agreement since then.” Who says so? The UN Economic 
Commission for Latin America and the UN Development 
Program have no difficulty with the Venezuelan statistics on 
poverty and they continue to report the ongoing decline in 
poverty in Venezuela.  For example,  



 4

 
• The UN Economic Commission for Latina America released 

a study entitled The Social Panorama of Latin America 2006, 
on 4 December 2006, which indicates decreases in rates of 
poverty and extreme poverty in numerous countries in the 
region, as compared to 2001 and 2002. The most significant 
improvements occurred in Argentina (26% poverty rate in 
2003-05, compared to 45.4% in 2000-02) and Venezuela 
(37.1% in 2003-05, compared to 48.6% in 2000-02).  

 
• UN Development Program released a Report on Human 

Development 2006 entitled “Beyond Scarcity: Power, Poverty 
and the Global Water Crisis” published on 9 November 2006, 
which states  
  
• That Venezuela’s Human Development Index increased 

from 0.772 to 0.784, and the country’s ranking is now 72 out 
of a world list led by Norway with 0.965. 

 
• That there has been a significant reduction in poverty 

from 15.0% to 8.3 %among the population that lives on one 
dollar a day, and a reduction from 32 % to 27.6 % of the 
population that lives on two dollars a day.  

 
• The UN has no reservations whatsoever in using 

statistics from the Venezuelan Statistical Institute. 
 
Even if the Star reporter could not have obtained interviews from the 
Venezuelan officials WHAT WAS THERE TO STOP HIM FROM 
CONSULTING THE VERY AVAILABLE INTERNATIONAL 
POLITICAL AND ECONOMIC SOURCES ON THE TOPICS HE WAS 
WRITING ABOUT? SOURCES, WHICH WE PRESENTED TO THE 
PANEL.  There are many ways of doing good journalism, not just 
interviews: there is analysis and research. 
 

3) The editor’s letter persists in defending the Star’s 
demeaning and discriminatory articles:   “We cannot 
understand how anyone could read this story and argue it 
was biased against the Chavez government.” (p.4). I ask the 



 5

Panel to consider the headlines given to the four articles and 
see if they detect a bias. 

 
a. Poor are Fed by Chavez’s Vanity 
b. Cheap Gas Fuels Fracas in Caracas 
c. Latin America’s Chavez factor. Buoyed by oil wealth 

and a cult-like following in the barrios, Venezuela’s 
bombastic leader continues to vex the White House 
while attempting to build a leftist regional coalition.  

d. Mean streets of Caracas a black hole for Chavez. 
Abductions, slayings becoming all too familiar in 
capital. Critics say president is feeding crime rate with 
talk of oppression.  

 
These headlines do give an adverse impression of what is 
happening in Venezuela and presumably the Star headline 
writer read the articles. Indeed, the Star even apologised 
for one of them in their brief correction. 

 
I ask the Panel to review my presentation of 19 Oct 20-06 on 
pages 13-17 for a precise enunciation of all the demeaning and 
discriminatory assertions towards Venezuela contained in the 
four articles by Mr. Harper for which there has been no 
response from the Star. 
 
In conclusion: 
 

• To claim that Mr. Harper “made repeated attempts to 
arrange interviews with Chavez and his ministers…” is 
obviously an exaggeration when all he did was contact 2 
people in the Embassy in Washington. It is unacceptable  
that a Chief Washington correspondent, a reporter with  
25 years of experience can provide no evidence that he 
knocked on some –any- government doors while in 
Venezuela.  

 
• To say that “the government had ample opportunity to 

comment but chose not to” sounds like a deliberate 
decision by the Venezuelan government to deny him 
access when the truth is that they approved of him for  



 6

interviews, and he simply didn’t do his job.   As a reader 
of The Star I am very disappointed. As his editor Mr 
Martin Regg Cohn should be too. 

 
• We hold the Ontario Press Council to their word and 

standards as stated on its web page: 
 

o “A newspaper has an inescapable obligation to 
vigorously pursue comment from any person 
about whom it plans to publish derogatory 
accusations and if possible to print it at the 
same time. It should check, preferably before 
publication, damaging statements one person 
attributes to another”  

And 
“A brief item in the usual location for 
corrections may not be adequate in cases where 
readers may be misled by the original error.”  

 
Thank you. 
 

 
 
 
 
 


